Radovanje


Pošto o prirodi sekte helenistički astrolozi generalno raspravljaju u kontekstu malefičnosti/benefičnosti planeta, ona se primarno odnosi na modifikaciju njihovog bazičnog karaktera i zbog toga nema veze sa snagom Sekta planeta se određuje isključivo na osnovu toga dali je horoskop dnevni ili noćn, tj. da li je SU iznad ili ispod „zemlje“/linije horozonta/. Ptolomejevо objašnjenje sekte planeta bazira se upravo na ideji da svaki pripada onoj sekti koja naglašava/pojačava umjerene kvalitete a ublažava ekstremne (R. Schmidt je mišljenja da nije ispravno prirodu planeta posmatrati kao inherentno dnevnu ili noćnu; po Ptolomejevom rezonovanju, dan je zapravo suprotan osnovnoj prirodi SA što većeg malefika čini manje destruktivnim i uravnoteženijim u dnevnom horoskopu a obrnuto važi za manjeg malefika MA) Tako su po njemu (Tetrabiblos, knjiga I, poglavlje VII) dvije sekte jasno i nedvosmisleno dan i noć, ili dnevna i noćna priroda a ne SU i MO /Paulus Aleksandrijski/.   SU, JU i SA su stoga dodijeljeni danu a ne dan SU, kao kod Paulusa; MO, MA i VE su isto tako dodijeljeni noći a ne noć MO. ME je specifičan slučaj i dnevni je kad je orijentalan  a noćni kad je okcidentalan od SU. U VI poglavlju on kaže da je dan muževniji a noć žestvenija dok na drugim mjestima redovno povezuje istok i jutro sa muškim a zapad i veče sa ženskim principom.

Poziciju u muškim ili ženskim znacima te istočno ili zapadno od SU Ptolomej tumači kao intenziviranje tj. „radovanje“  osnovne muške ili ženske prirode planeta – on nedvosmisleno jasno kaže da su parovi dnevni/noćni, muški/ženski i benefičan/malefičan ravnopavni fundamentalni principi.

Postoji mnogo različitih definicija radovanja planeta u djelima helenističkih astrologa i neka od njih su usko povezana sa principom sekte. Najpoznatija varijanta se tiče položaja planeta po poljima – ME u I, MO u III, VE u V, MA u VI, SU u IX, JU u XI i SA u XII. Šema jasno pokazuje da se dnevne planete  raduju iznad horizonta dok za noćne važi obrnuto a ME u 1. je, kao i uvijek, „kameleon“. Sam koncept „radovanja“ generalno označava okolnosti pod kojima su prirodne karakteristike planeta inenzivirane, što može biti  loše, posebno kad su u pitanju malefici.

I Radovanje planeta  bazirano na solarnoj/lunarnoj ili dnevnoj/noćnoj prirodi. 

1) Dnevne planete se raduju kad su zajedno sa SU iznad ili ispod zemlje, za noćne važi obrnuto – halb srednjevjekovnih astrologa/Al Qabisi/

2) Dnevne planete se raduju u muškim znacima, ženske u ženskim – u kombinaciji sa halbom  ovo postaje arapski hayyiz  koji zaslužuje dodatan osvrt.

Jer ako je planet u ovakvom stanju, biće u svom „domenu“ i imaće snažnu prirodu, simbolizujući umjerenost/odmjerenost i prikladnost/podobnost/sposobnost. A ako je drugačije o svega ovoga, biće suprotno vlastitom domenu i simbolizovaće kvarenje [podrazumjeva neumjerenost i pretjerivanje što rezultira nestabilnošću i haotičnošću efekata]  Abu Ma’shar, Veći uvod u Astrologiju

i njegova snaga će biti nalik čovjeku koji je na mjestu svog uspjeha, sticanja i sreće Al Qabisi, Uvod u astrologiju

a)Svjedočanstvo signifikatora iz kategorije domena označava da će svaka  dobra stvar biti na raspolaganju.b)U vlastitom domenu, to je kao kad neko radi nešto prikladno/srazmjerno samom sebi. c)Planet suprotan vlastitom domenu je poput nekoga ko je umiješan u nešto što mu nije svojstveno/podesno/prikladno Abraham Ibn Ezra, Početak mudrosti

Arapski hayyiz je prevod grčkog hairesis što se danas obično prevodi kao sekta, ali arapsk i grčki jezik dijele i druga temeljna značenja. Hairesis podrazumjeva uzimanje ili zauzimanje/hvatanje/osvajanje nečega, kao i svrstavanje/biranje strane. Hayyiz  takođe označava svrstavanje, davanje prednosti/sklonost jednoj stvari nad drugom tj. favorizovanje ali haza kao korijen  riječi upućuje na takmičarski kontekst i shodno tome, pobjedu kao rezultat te držanje drugih podalje od onoga nad čime se stekla kontrola.

Kompetencija je još jedno značenje i to u smislu proporcionalnosti između vlastitih mogućnosti i postavljenog zadatka ali i usklađenosti između planeta odredjene sekte i pozicije koju zauzima – planete svjesno i svrsishodno pokušavaju uraditi/postići nešto; određeni zadatak im je „zapao“, pripada im.

Uzimajući sve navedeno u obzir, da se zaključiti da hayyiz /domen  podrazumjevaju dva osnovna koncepta – uravnoteženost aktivnosti planeta i sposobnost/prikladnost i proporcionalnost zadatku/dužnosti koja im pripada a ovome se mogu dodati još neki deskriptivni detalji kao što su kompetencija i smirenost (kao i njihove suprotnosti – nekompetencija, disproporcionalnost, uznemirenost/nervoza, hirovitost/brzopletost).

Generalno, može se reći da sekta pokazuje kome primarno pripada odgovornost u nekom horoskopu – u dnevnom će to uvijek biti SU, JU i SA, a u noćnom MO, VE i MA.  Planete u domenu naročito one koje su i u sekti, posjeduju kompetenciju da djeluju i to na razuman, smiren, uravnotežen i samopouzdan/siguran način. One koje nisu u domenu će simbolizovati nelagodu i nemir, umanjenu kompetenciju ili sposobnost da djeluju konstruktivno. To je kao da pozicija u domenu identifikuje pravi planet za upravljanje kartom – postoje kandidati na koje izbor automatski pada, čija je to prirodna funkcija (sekta) ali može se desiti da nisu i podesni/kompetentni za to (domen).

3) Dnevne planete se raduju kad su u jutarnjem izlasku, noćne kad su u večernjem. Paulus Aleksandrijski ovu konfiguraciju definiše kao poziciju planeta kad su  15 ili više stepeni ispred SU u zodijačkom nizu, sve dok ne dosegnu desni trigon sa SU – ovaj je scenario moguć samo kod superiornih planeta SA, JU i MA. Npr, SU je na 13. stepenu Le, SA/JU/MA na 28. stepenu Raka dok bi ih desni trigon pozicionirao na 13. stepenu Ovna. Večernje izdizanje je suprotno navedenom – interval od 15 stepeni iza SU do lijevog trigona s njim.

4) Dnevne planete se raduju kad su istočno od SU (Ptolomej ovo identifikuje kao poziciju na potezu od 90 stepeni ekliptike prije SU u slijedu zodijačkih znakova i onu koja joj leži nasuprot – npr, SU je na 15. stepenu Le pa će istočni kvadrant protezati do 15. stepena Bika dok će drugi istočni kvadrant zauzimati prostor od 15. stepena Vodolije do 15. stepena Škorpiona; preostala dva će biti zapadni) a noćne kad su zapadno od MO tj. kad se nalaze iza/nakon MO u zodijačkom slijedu i u kvadrantima zapadno od SU. Kvadranti istočno od SU (analogno onima od ASC, tj. potez ASC-MC i DESC-IC!) donose raniju/bržu manifestaciju simbolike i pojačavaju mušku prirodu planeta, dok zapadni čine suprotno.

5) Planet se raduje u nekom od  dostojanstava pripadnika iste sekte – npr. MO  u terminu VE/MA bilo kog znaka, ME terminu ukoliko je pripadnik noćne sekte, itd.

6) Dnevne planete se raduju u solarnom domenu zodijaka (potez Lav – Jarac), noćne u lunarnom domenu (Vodolija – Rak)  https://klasicnaastrologija.wordpress.com/2015/05/24/mjesec-u-blizancima/

7) MO se raduje u kontaktu sa planetama dnevne sekte kad je u fazi rasta svjetlosti, a kad je u fazi opadanja onda se raduje sa pripadnicima vlastite sekte Pseudo-Serapio R. Schmidt misli da se ovo može tumačiti i kao radovanje MO u fazi rasta u dnevom horoskopu, a u fazi opadanja u noćnom ali i da se može odnositi na scenario samo kad je 30 stepeni prije ili poslije punog MO

II Radovanje planeta na osnovu muške/ženske prirode

1) Muške planete se raduju u istočnom kvadrantu (od ASC do MC) i onome nasuprot (DESC-IC) dok se ženske raduju u preostala dva

2) Muške planete se raduju kad su istočno od SU (u već pomenutih 90 stepeni longitude koji prethode SU i njemu suprotnom kvadrantu) a ženske kada su zapadno od SU ( segment od 90 stepeni longitude koji se proteže iza SU i njemu nasuprotni kvadrant).

3) Muške planete se raduju u solarnim domicilima, ženske u lunarnim (Dorotej Sidonski)  Po ovome bi se MA radovao u Škorpionu JU u Strijelcu, a SA u Jarcu, budući da Vodolija pripada lunarnom domenu dok bi se VE radovala u Biku a ne u Vagi. Hefestion  daje drugačiji raspored, jer SA se po njemu raduje u Vodoliji budući da je to muški znak dok se ME  raduje u Djevici.

III Radovanje zasnovano na generalnim uslovima koje se tiču svih planeta

1) Planet se raduje kad je na vlastitom tronu, čak ako je pritom i pod zracima. Pseudo – Serapion  objašnjava da povoljni efekti benefika na tronu bivaju ojačani a malefici se transformišu u benefike. Problematična je definicija trona, jer kod Ptolomeja označava poziciju planeta u najmanje dva dostojanstva, neki tekstovi prihvataju samo egzaltaciju (Serapion) dok Pseudo – Serapion koristi domicil ili egzaltaciju.   Antioh/Retorijus u obzir uzimaju domicil, egzaltaciju i termin dok Porfirije dodaje i triplicitet.

2) Planet se raduje kad je  na „dobrom mjestu“ koje Pseudo-Serapion definiše kao ascendent, X, XI, V, IX i III polje. Po ovom tekstu,ostale pozicije su lose. S druge strane, Porfirije (Uvod u Tetrabiblos, 53. poglavlje koje moguće nije autentično) kaže da su dobra mjesta svi uglovi i sljedujuća polja koja aspektiraju ascendent – V i XI. Ovo takođe predstavlja grupaciju „prosperitetnih“ polja ali po Ptolomejevom mišljenju, te pozicije imaju više veze sa snagom planeta – kako god, izgleda da postoje položaji u kojima je svaki planet modifikovan ka ispoljavanju povoljnih karakteristika.

LiteraturaTetrabiblos, knjiga IV (prevod Robert H. Schmidt)/Introductions to Traditional Astrology: Abu Ma’shar&Al Qabisi (prevod Benjamin N. Dykes)

О Cor Scorpii

I'm a devoted, passionate student and practitioner of classical astrology
Овај унос је објављен под principi&tehnike. Забележите сталну везу.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s