I planete na guranje pale


Od dvadeset pet konfiguracija koje definišu medjusobne odnose planeta u Abu Ma’sharovom Uvod u astrologiju četiri su karakterisane pojmom  ‘guranja’ ali ovo /za astrološki kontekst bar/  pomalo čudno značenje arapske riječi (takođe označava i isticanje/šikljanje vode, mlaz)  ću u nastavku teksta zamijeniti alternativnim ‘darovanjem’ ili ‘prenosom’ (kasniji latinski prevod) jer prirodnije i prikladnije zvuči.

Pošto je aplicirajući planet uvijek onaj koji nešto daruje/predaje, on time simbolično šalje metaforički ‘mlaz’ (perzijski i arapski astrolozi upotrebljavali su najčešće u objašnjnjima metafore vezane za svjetlost i vodu)  drugom planetu koji onda za isti postaje odgovoran. Planet može darovati četiri stvari – prirodu, snagu, dvije prirode  i autoritet/savjet.

Darovanje prirode 

Pojam prirode ima važnu funkciju u filozofiji, budući da se odnosi na temeljnu osobinu nečega, ili karakter koji igra centralnu ulogu u Aristotelovoj i drugim metafizikama. Korijen ove riječi na arapskom znači ostaviti utisak/otisak na nešto,  imati sklonost da se nešto uradi ili čak preuzeti karakteristike neke druge stvari a sve ovo podsjeća na dobro poznati primjer komada mekog voska koji poprima oblik onoga što se u njega utisne.  U kontekstu aplikacije planeta nekom drugom, brži predaje vlastite sklonosti i karakteristike sporijem koji prihvata darovano. Uzmimo za primjer MA u Strijelcu koji predaje svoju prirodu JU u Vodoliji – budući da je MA u domicilu JU, predavanje prirode zapravo predstavlja scenario  klasične recepcije  https://klasicnaastrologija.wordpress.com/2013/07/12/o-recepciji/   pa JU ne samo da prihvata darovanje MA prirode, nego ga prima kao domaćin gosta. JU je u ovoj situaciji tako skloniji/voljniji da preuzme kvalitete MA, šta god da on u horoskopu predstavlja. Sudeći po definiciji koju Abu Ma’shar daje (Veći uvod u astrologiju ) izgleda da se ovo uglavnom odnosi na poprimanje elementalnih kvaliteta (toplo, hladno, vlažno i suvo) planeta koji daruje prirodu.

EDIT  Steven Birchfield, moj cijenjeni  prijatelj i učitelj skrenuo mi je pažnju u privatnoj prepisci na neke bitne činjenice koje bacaju drugačje svjetlo na tumačenje ovog koncepta. Istakao je da mu nikako nije namjera da napada/omalovažava interpretaciju B. Dykes-a, već da ponudi svoje viđenje stvari za koje smatra da vjernije objašnjava ovaj astrološki scenario.

Suštinski, radi se o razlici između prevoda originalnog arapskog teksta. Dok se Ben oslanja na latinski prevod arapskog originala (Adelardus Bathensis, 12. vijek) Steven koristi prevod arapskog originala Abu Ma’shar-ovog/Al Qabisi-jevog teksta (Charles Burnett, koji je objavio šest značajnih  radova sa kritičkim osvrtom na latinske prevoda arapskih originalnih tekstova sa zaključkom da su tadašnji prevodioci često pogrešno interpretirali stvari da bi ih prilagodili svojim vjerskim ubjeđenjima)

Abu Ma’shar, Skraćeni uvod u astrologiju (ista definicija – Veći uvod u astrologiju / Al-Qabisi, Uvod u astrologiju )

„Predavanje prirode je kad planet (A) aplicira vladaru (B) znaka u kome se (A) nalazi, ili je u njegovoj (B) egzaltaciji/terminu/triplicitetu/dekanatu: onda (A) predaje prirodu planeta (B) planetu (B)“

Shodno ovim izvorima, primjer u kome MA iz Strijelca aplicira JU u Vodoliji –  JU dobija vlastitu prirodu preko  MA aplikacije iz JU domicila i ovo je sasvim razlicito od onoga što Adelard/Ben kažu. 

Nije lako razumjeti šta su tačno Abu Ma’shar i Al Qabisi imali na umu, koja je svrha ovog koncepta i kakve rezultate daje u praksi.  Razjašnjenju nedoumice doprinosi Robert Zoller kada govori o vladavini planeta znacima: 

Priroda planeta se podudara sa znakom kojim vlada. Mora da postoji slaganje između izvornog principa i same stvari koja iz toga principa proističe. Tako kombinovani muško SU i ženski MO proizvode šest parova modaliteta i svakim od njih vlada po jedan planet počevši od MO/SU u slijedu ME, VE, MA, JU, SA i to je osnov šeme planetarnih vladarstava; budući da svaki od planeta (osim MO i SU) vlada po jednim muškim i jednim ženskim znakom, planeti u osnovi simbolizuju  androgini princip koja se razvrstava u muški/dnevni i ženski/noćni modus. Signifikacije znakova nisu određene samo rodom (2), modalitetom (3) i elementom (4) već i prirodom planeta koji tim znakom vlada. Sve ovo navodi na zaključak da znak potiče od planeta budući da  sedam planeta predstavlja sedam kreativnih principa u beskrajnom univerzalnom biću; mi ih ne možemo vidjeti (osim kao odraz u planetama fizičkog kosmosa) možemo samo svjedočiti njihovom „djelovanju“ kao sedmostrukom razvrstavanju Jednog. Evidentno je da se tih sedam principa izražava u različitim kvalitativnim vidovima pa je tako VE u Ovnu drugačija od VE u Ribama itd. Pošto se znaci smatraju „produžecima“ planeta, vladar koji je smješten izvan svoga domicila povezuje taj znak i vlastiti domicil i na osnovu toga je moguće dati precizna tumačenja. Ukoliko je planet oštećen, znakovi kojima vlada takođe trpe kao i signifikacije polja koja padaju u dotične znakove.

Da razmotrimo ponovo primjer MA u Strijelcu i JU u Vodoliji. Ono što JU simbolizuje je u velikoj mjeri određeno Vodolijom (muški, fiksni, vazdušni znak) i stanjem SA kao vladara Vodolije. Kada mu MA aplicira iz Strijelca on JU predaje taj specifični „produžetak“ JU prirode (promjenjivi, vatreni, muški) što ima za rezultat da se JU u Vodoliji ponaša više u skladu sa svojom istnskom dnevnom/muškom/vatrenom prirodom – dakle, znatno drugačije nego što diktira sama pozicija u Vodoliji.

Darovanje snage

Značenje korijena ove arapske riječi fokusira se primarno na snagu/potenciju/uticaj/sposobnost upravljanja kao kapacitet/potencijal, ne toliko na rukovanje istim tj. njegovu upotrebu/primjenu. Scenario podrazumjeva poziciju aplicirajućeg planeta u sopstvenom dostojanstvu domicila/egzaltacije ili kombinaciji dva „manja“ dostojanstva (triplicitet, termin i dekanat) što ga dovodi u poziciju da ‘nametne’ svoju snagu/uticaj. Shodno rečenom, planet koji prihvata aplikaciju bi trebao biti u stanju da profitira od kompetencije/moći (esencijalno dostojanstvo) koju mu brži planet predaje. Ukoliko je aplicirajući planet  i u superiornoj poziciji tj. u X, XI ili IX znaku od sporijeg, ovo (u zavisnosti od konteksta tumačenja) može označavati i dominaciju/kontrolu koju aplicirajući planet postiže – ako su u pitanju trigon/sekstil, harmonično a u slučaju kvadrata stresno, konfliktno, „nasilno“. Za planet u vlastitom detrimentu ili padu, prednosti ovakvog kontakta su očigledne.

Abraham Ibn Ezra Ako planet dobija snagu na lošem  mjestu (XII, VI, VII polje) to simbolizuje zlo

Ukoliko vladar ascendenta daje snagu vladaru predmeta pitanja, ono što se traži biće postignuto u skladu sa njegovim željama, a ako je obrnuto, biće ostvareno bez napora

Darovanje dvije prirode

Ovaj termin je (donekle) pogrešan, budući da ne odslikava pravu prirodu planetarnog odnosa – zapravo se u prvoj varijanti radi o prirodi i snazi a u drugoj uopšte nema darovanja prirode. Prvi scenario podrazumjeva  povezanost planeta koji su domicilni/egzaltirani vladari istog znaka pri čemu se aplicirajući planet nalazi u tome znaku – npr. MO je u Ta i aplicira VE  ili VE je u Li i aplicira SA, itd.

Druga varijanta označava povezivanje planeta iz iste sekte (noćna sekta – MO, VE, MA, dnevna sekta – SU, JU, SA; ME je dnevni ukoliko je u dnevnoj karti orijentalan od SU /Vetius Valens kaže ako je u terminu dnevnog planeta/ a noćni ako je okcidentalan od SU ili u terminu noćnog planeta ) koje su takođe i u vlastitom halbu/hajzu.  Primjer – SU aplicira JU u dnevnom horoskopu, oba planeta su iznad zemlje i u muškim znacima. Takođe nije zgoreg imati na umu da je MO u fazi rasta svjetlosti sličniji dnevnim planetama pa mu tada aspekti sa SA manje štete dok za fazu opadanja svjetlosti važi obrnuto.

Abraham Ibn Ezra Ukoliko svjedočanstvo signifikatora pripada kategoriji darovanja dvije prirode, to simbolizuje radost onoga koji traži i onoga o kome se pita

Poenta je da oba planeta uživaju isti/sličan status – u prvoj varijanti su vladari istog znaka a u drugoj su pripadnici iste sekte i u „radovanju“ koje donosi odgovarajući halb/hajz – poznato je da se slično sličnom raduje.

Darovanje autoriteta/savjeta

Posljednji princip iz kvarteta se temelji na riječi koja ima dvije grupe značenja. Prvo je više konceptualne prirode i odnosi se na planiranje, organizovanje, uređivanje i projektovanje dok je drugo  praktične prirode i označava upravljanje, usmjeravanje, regulisanje, vođenje posla (posebno u kontekstu domaćinstva). Ovaj koncept ne podrazumjeva odnos baziran na dostojanstvima planeta jer se dešava pri svakoj aplikaciji iako njegovo značenje može biti zasjenjeno posebnim efektima koji se javljaju pri predaji prirode ili snage. Stoga je ovo scenario koji se odigrava kad je aplicirajući planet peregrin i nije u nijednom dostojanstvu planeta koji njegovu aplikaciju prima.

I dok je darovanje prirode sinonim za prenos prirodnih osobina planeta a darovanje snage podrazumjeva prenos sposobnosti i autoriteta, darovanje autoriteta označava prenos vladarskih dužnosti sa jednog planeta na drugi,  on tako postaje (djelimično) odgovoran za njih. Ovo je svakako znatno precizniji opis interakcije planeta nego kad se samo kaže da se njihove  signifikacije trebaju  „kombinovati“. I pritom se naravno mora uzeti u obzir vrsta aspekta kojim se autoritet/savjet predaje, kao i osnovna priroda planeta (benefik/malefik) koji preuzima odgovornost.

Abraham Ibn Ezra Ako signifikator pripada kategoriji darovanja autoriteta, planet će  otkriti/prikazati stvar nekom  drugom

U analizi tranzita vladara godine  treba obratiti pažnju i na tranzit  planeta kome on natalno i u solaru predaje autoritet, jer on postaje odgovoran za upravljanje stvarima koje mu je vladar godine aplikacijom povjerio. U horarnoj astrologiji, čak iako je došlo do neometane perfekcije vladara ascendenta/MO sa vladarom predmeta pitanja što obećava ostvarenje željenog, ukoliko postoji dalja aplikacija planeta tj. darovanje autoriteta nekom drugom planetu on može dodatno poboljšati stvar (benefik) ili je pokvariti/uništiti (malefik). Primjer – pitanje se odnosi na mogućnost započinjanje veze a vladar ascendenta je VE i aplicira MA, vladaru VII polja trigonom pa dolazi do ostvarenja  ALI budući da MA dalje aplicira opozicijom retrogradnom SA u detrimentu bez recepcije, situacija će se veoma iskomplikovati i biće dovedeno u pitanje sve što je perfekcijom VE/MA trigona postignuto. Planet koji je posljednja karika u (potencijalnom) nizu aplikacija Masha’allah je nazvao „autorom pitanja“ budući da je u njegovim rukama konačan ishod.

Literatura – Introductions to Traditional Astrology: Abu Ma’shar&al-Qabisi (Benjamin N. Dykes, PHD)

О Cor Scorpii

I'm a devoted, passionate student and practitioner of classical astrology
Овај унос је објављен под principi&tehnike. Забележите сталну везу.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s